poniedziałek, 28 marca 2011

Technika "Magicznej szmatki"

Jakiś czas temu znalazłem na stronie Tonego Prowera z Islandii technikę " Magicznej szmatki " którą chciałem się z Wami podzielić

Technika polega na zasłanianiu szmatką obiektywu i powoli podnoszenia jej do ujawnienia sceny.

Im wolniej to robimy, tym większa siła grad.
Im więcej ruchu tkaniny, tym bardziej miękki grad.
Coś na zasadzie filtra szarego połówkowego!

O to, przykładowe zdjęcia prosto z aparatu:

1.Zdjęcie było zrobione jako pierwsze i bez szmatki.

Następne zdjęcie ( jąsniej się robiło z każdą sekundą ) i z użyciem szmatki
M,Czas 5sec, F 16, iso100, WB - Auto,

Proste, tanie i działa!!

Ustawiłem w aparacie na czasowe wyzwolenie migawki, to pozwoliło mi na złapanie ściereczki (do czyszczenia soczewek) w dwie ręce.
Przyłożyłem delikatnie do obiektywu, trzymając szmatkę za dwa rogi i poruszałem od połowy kadru w górę i w dół.
Podczas naświetlania przez 5 sec. ruszając szmatką.
Nie wyjdzie zamazany obraz, ponieważ szmatki ruch jest od środka obiektywu ponad szkło - w ten sposób ograniczamy dostęp wpadającego światła.
Ta technika sprawdza się tylko, przy długich naświetlaniach czasowych!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz