wtorek, 1 listopada 2022

Jak sfotografowałem samolot i częściowe zaćmienie słońca 2022

Sfotografowałem częściowe zaćmienie słońca 2022

Zacznijmy od tego, jak się przygotowałem?

Przyznam się na początku, że mało poprawnie byłem przygotowany!
Ograniczony do zasobności posiadanych filtrów, obiektywu i aparatu. Nie oznacza to, że byłem skazany na porażkę - ale ryzykowałem popsuciem aparatu!


Jaki sprzęt miałem?

Aby sięgnąć jak najdalej, zdecydowałem się na sprzęt z najdłuższą ogniskową - czyli Lumix micro43.
1. Aparat - używany głównie do nagrywania video Panasonic Lumix GH5.
2. Statyw – K&F Concept statyw TM2515T1, był akurat pod ręką.
3. Obiektyw - Leica 100-400mm dający ekwiwalent 800mm na pełnek klatce, to już daleko!
4. Filtry - Przeglądając plecak, 10stop K&F i do tego nakręcony 6stop BW - w sumie miałem 16stop przyklejane taśmą do obiektywu, jakos musiało 77mm się trzymać obiektywu.
Tak przygotowany, celowałem w słońce i ustawiając interwalometr w aparacie i robiłem time lapse. 


 Aparat robił sekwencje zdjęć, aż słońce wyszło z kadru lub chmury zakryły słońce i należało czynność powtórzyć.
W tym wypadku, niewielkie zachmurzenie powodowało niedoświetlenie kadru ( w efekcie, wszystko czarne)

 

Jak trafiłem samolot?

To tylko szczęście, przyznam że ustawiając time lapse przeszło mi przez głowę a może coś przeleci!
Przeglądając którąś sekwencję w Lightroom ze zdjęciami, coś mi mignęło?
W pierwszym momęcie, ptak chyba - ale nie, na trzech zdjęciach złapał się przelatujący samolot!
Odstępy czasowe/ interwały miałem po 1 sekundzie, więc troche tych zdjęć zostało w całości zrobionych.
To daje, wile wolnego czasu podczas fotografowania.
 

Jest samolot w kadrze!

Przyznaję że radość mnie ogarnęła i to szczęście tego czegoś wyjątkowego w kadrze.
Dodam, że z mojego położenia geograficznego (Irlandia) to częściowe zaćmienie słońca było znacznie mniejsze niż w Polsce.
 

Na koniec

Całe to zdarzenie może trwało dobrą godzinę, więc time lapse był tu dobrym wyborem!
Nie tracąc czasu, zdjęcia same się robiły, a efekt tego możecie zobaczyć w poniższym filmie.

  

Eksperymentuj!

Warto czasami po eksperymentować z tym co się ma, można wówczas dojść do ciekawych efektów końcowych bez wydawania dodatkowych pieniędzy na sprzęt.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz